A Budapest-Balaton kerékpáros útvonal nagyban fejleszti majd a biciklis kultúrát





Idén júliusban több szakaszon is megkezdődött a Budapest-Balaton kerékpáros útvonal kivitelezése, a törökbálinti szakaszon egyes utak aszfaltozási, valamint bozótirtási munkálatai már befejeződtek. A nyomvonalról Pécskövi Tiborral, a TuttoBici Sport Egyesület elnökével beszélgettünk.

Törökbálint MA: Jelenleg az első szakasz munkálatai zajlanak. Milyen az eddigi tapasztalata az útvonalról?
Pécskövi Tibor: A mostani munkálatok Budapesttől Etyekig tartanak, utána Etyek-Velence, Velence-Székesfehérvár, végül Székesfehérvár-Balatonakarattya szakaszok fognak kiépülni. Budafokról lehet majd átjönni Törökbálintra Rózsavölgyön és Kamaraerdőn keresztül. A pistályi részen kapcsolódik majd be városunkba, a Depo mögötti vízátemelő részen át visz el a Téglagyár utcáig, ahol a főútvonalról a Jókai Mór utcába kanyarodik fel. A Bálint Márton iskola érintésével, a Széles utcán át az Őrház utcába ér ki a nyomvonal, ahol az Auchan felé fordulva, a vasút mellett visz ki Biatorbágy felé.

Alapvetően felfestés lesz a közutakon, ugyanakkor lesznek elzárt részek is, mint a Törökbálint és Biatorbágy közötti 500 méteres szakasz. A törökbálinti 12 kilométeres szakaszon pár utca új aszfaltot kapott, jelenleg az M0-ás autópálya melletti terepmunkák zajlanak, ahol a tervek szerint egy járdára viszik fel a nyomvonalat. 


TbMA: Milyen előnyei lesznek, ha elkészül az útvonal?
P.T.: Mindenképpen sikerként könyvelem el, hogy az útvonal érinti Törökbálintot, hiszen mindig is álmodoztunk róla, hogy kerékpárral is ki lehessen jutni a településről. Úgy gondolom, ez nagyban fejleszti majd a biciklis kultúrát, akár munkába járáshoz is használható lesz, hiszen Budaörs is becsatlakozik a kerékpárútba.

Ahogyan én látom, van arra esély, hogy még idén átadjanak szakaszokat, de jövőre már mindenképpen biciklivel is kimehetünk majd az Etyeki Borfesztiválra. Reményeim szerint, ha elkészül a teljes útvonal, évente több százezer család használja majd.


TbMA: Milyen közlekedési veszélyeket hordoz magában a kerékpáros nyomvonal mind a gépjárművezetők, mind a biciklisek számára?
P.T.: Alapvetően a KRESZ szabályait kell betartani, csak bizonyos szakaszokon lesz teljesen forgalomtól elzárt kerékpárút. 

A biciklisek számára soha nem megoldás egy felfestés, ugyanakkor mégis ki van jelölve az útvonal, amit az autósok látnak, tudják, hogy számíthatnak kerékpárosra. Idővel pedig a helyi lakosok is megszokják majd, hogy honnan várható kerékpáros forgalom. 


TbMA: Nagyjából mennyi idő alatt lehet majd megtenni a több mint száz kilométeres útvonalat?
P.T.: Úgy vélem, még a lassan kerékpározóknak is elérhető lesz Akarattya hat óra alatt. A kerékpárúti közlekedés mindig hozza magával a kanyarokat, a forgalmat, az útvonalon pedig nem lesz biztosított a folyamatos tempó tartása. Akár egy 5-7 napos túrát is lehet majd szervezni, hiszen már most egyre elterjedtebb a szervizek, szálláshelyek jelenléte az ilyen útvonalak mellett - a jövőben pedig még nagyobb turizmus épülhet ki köré. 


TbMA: Jelenleg hol van a legközelebbi kerékpáros turistaútvonal, amit ajánlana?
P.T.: Ez egy nehéz kérdés, hiszen jelenleg nehézkes a kijutás kerékpárral Törökbálintról, de van egy nagyon nagy kedvenc, ami szerintem Magyarország egyik legszebb útvonala. Bicskéről indul, a biatorbágyi tó mentén, Tarján felé visz Bajna, Gyermely irányában. Ez egy teljesen elzárt, autómentes kerékpárút, amely a Budapest-Balaton kerékpárút megépülésével elérhető lesz Törökbálintról is.

Megjegyzések