"Zajmentes Törökbálintot" - interjú Kósza Orsolyával





Városunk zajszennyezésének csökkentése érdekében indult aláírásgyűjtés a múlt héten. A petíció elindítója, Kósza Orsolya reméli, ha egész Törökbálint összefog, akkor megoldódhat az évtizedek óta fennálló probléma.


Törökbálint MA: Mi indította el az úton, hogy aláírásgyűjtésbe kezdjen?
Kósza Orsolya: A nyári nyaralásból hazatérve döbbentem rá az irdatlan hangzavarra. A kemping mögötti, erdős részen lakunk. A kertbe kiülve idilli is lehetne a zöld, madárcsicsergős környezet, ugyanakkor az M0-ás és az M7-es forgalma pillanatok alatt lerombolja ezt az érzést. Hétvégén rengeteget számít a kamionstop, ugyanakkor az M7-es Balaton irányába tartó forgalma visszapótolja a zajt.

Megelégeltem ezt a zajszennyezettséget, ezért először az önkormányzattal vettem fel a kapcsolat. Segítőkészek voltak, ugyanakkor döbbenten vettem tudomásul, hogy 2009 óta hiába minden beadvány, erőfeszítés - a bürokrácia útvesztője elnyel minden próbálkozást. Úgy döntöttem, hogy aláírásgyűjtésbe kezdek. Ha az egész város összefog, akkor elérhetünk valamit! Elek Sándor polgármester is az ügy mellé állt, ígéretet tett arra, hogy az indítvány el fog jutni a megfelelő személyekhez.


TbMA: Milyen reményekkel, célkitűzésekkel áll a feladat elé?
K.O.: Az egyetlen reményünk a sebességkorlátozás lehet. Az elmúlt időszakban beleástam magam a témába, kiderült, hogy 2008-as törvény szabályozza a jelenlegi zajszennyezettség mértékét. Egy 12 éves törvény elavultnak számít, hiszen csak az elmúlt három évben megtöbbszöröződött a zaj mértéke, mivel egyre több az autó. További probléma, hogy az uniós határérték is nagyon magas. 

Sajnos az útépítési technikák is elavultnak számítanak, a régi, néhol lyukas zajvédőfalakról ne is beszéljünk. A fő probléma, ha nálunk engedélyeznek valamit, akkor az precedensértékű lesz, így máshol is kérvényezhetik. 

A csendesburkolat azon felül, hogy drága, környezetszennyező is, a zajfogófal kiépítését pedig a domborzati viszonyok akadályozzák. Így, egyetlen megoldásként csak a sebességcsökkentést látom. Plusz 2 kilométeren 100 km/h-s sebesség a közlekedők számára nem akkora időkiesés - míg Törökbálintnak óriási fellélegzés lehetne.


TbMA: Hogyan halad az aláírásgyűjtés?
K.O.: Sajnos hullámzóak az adatok. Amikor a polgármester az ügy mellé állt és megosztotta saját oldalán, akkor volt egy kisebb ugrás. Próbálok én is sokat posztolni a közösségi média felületein, továbbá plakátokat helyezek ki és szórólapokat osztok. A legfontosabb, hogy a lakosok lépjenek ki az érdektelenség hálójából, mert egy ekkora horderejű problémát csak közösen tudunk megoldani! 

Nagyon bízom a törökbálintiakban, hogy ez sikerülni fog, én nem adom fel!

A petíció az alábbi linken érhető el:

fotó: BPK

Megjegyzések