“Három évre előre tervezek…”


 
 
“Három évre előre tervezek…”

A “Törökbálintért” emlékplakett kitüntetést 2020-ban a város képviselő-testülete Bálint Zsuzsannának adományozta. Zsuzsa az elmúlt években elévülhetetlen érdemeket szerzett a város történetének kutatásában, a fellelt dokumentumok rendszerezésében, hozzáférhetővé tételében. Munkatársaival közös munkájának eredményeként három helytörténeti témájú könyv került kiadásra és elindult a „Törökbálint Anno” elnevezésű weboldal is, ahol mára több ezer, a város történetével kapcsolatos fénykép és megszámlálhatatlan értékes dokumentum lelhető fel.

Törökbálint MA: Hogyan kezdődött ez az óriási munka, mi indította arra, hogy Törökbálint életét ilyen mélységben kezdd el kutatni?

Bálint Zsuzsanna:
Egy többéves folyamat eredményeként kezdtem neki a munkának, amely a saját családunk krónikáinak megírásával kezdődött. Először az édesanyám életéről írtam pár oldalt.
Aztán rájöttem, hogy az apai nagyszüleimről szinte semmit sem tudok, ezért elkezdtem kutatni utánuk. Ekkor fogtam hozzá a régi fényképek gyűjtésének is. Később a férjem nagyszüleinek történetét is feldolgoztam négy önálló kötetben, így egyre több anyag gyűlt össze. Próbáltam felkutatni a rokonságot, kapcsolatot teremteni velük, adatokat gyűjteni a család egykori életéről.
Mivel János szülei mindketten törökbálintiak voltak, a családfa kutatásakor egyre több helyi család neve került szóba. Gyűltek a képek és melléjük számos történet, melyeket a kutatómunka során meséltek az érintettek. Itt már látszott, olyan szerteágazó a dolog, hogy érdemes valamilyen rendszerbe foglalni az összegyűlt anyagot.

TbMA:
Azonnal az elektronikus megoldás látszott kézenfekvőnek?

B.Zs.: Az első anyagokat egy egyszerű Word-táblázatban foglaltam össze. Mindent befotóztam, elektronikusan elmentettem a képeket és adatokat is fűztem hozzá, hogy kitől, mikor és hol kaptam, ki vagy mi szerepel a képen - és néhány mondatban rögzítettem a történetét is.

TbMA: Hogyan lett a saját családfakutatásból a teljes város történetét felölelő munka?

B.Zs.: Ez egy véletlen találkozással kezdődött 2012-ben. Egy nap ellátogattunk a Falumúzeumba, és éppen az ott kiállított családi fényképeket nézegettem, amikor odalépett hozzám Boldogné Weigl Annus, akitől megkérdeztem, tudja-e kik vannak a képeken. Kiderült, hogy majdnem mindenkit felismert, mivel több kép is az ő családjának tagjait ábrázolta. Arra gondoltam, milyen jó lenne, ha ezt mások is megtudhatnák. Így egymásra találtunk és elkezdtünk feliratokat gyártani. Ha ő nem ismert valakit, elvitt valahová, ahol tudhatták, ki van a képen.
Egy nagyon érdekes, izgalmas közös munka vette kezdetét. Nem is tudok erről elfogódottság nélkül beszélni, hiszen olyan szoros kötelék alakult ki közöttünk, hogy szinte lányává fogadott.

TbMA: Gyűltek tehát a képek és az adatok. Mi adta az ötletet a weboldal elkészítéséhez?

B.Zs.: Egyre több értékes kép és információ gyűlt össze, és arra gondoltam, milyen jó lenne, ha ezekhez az interneten keresztül mindenki hozzáférhetne. Évekbe telt, mire az adatok rendszerezésére megtaláltuk a számunkra legalkalmasabb szoftvert. A legfontosabb szempont az oldal kiváló adatkereső lehetősége volt. Végül rátaláltunk egy olyan programra, mellyel a múzeumok is dolgoznak. Ez már minden kívánalmunkat teljesítette.

Ebben a munkában Turai István volt segítségemre. Ha ő nincs, talán nem is mertem volna belevágni ennek a programnak a felhasználásába. Az oldal létrehozásához sok segítséget kaptunk az önkormányzattól is.

TbMA: Hol tart most az adatgyűjtés?

B.Zs.: Jelenleg a honlapon 7400 tétel van, köztük 5600 fénykép. Mindenféle tárgy, törökbálinti érintettségű művészek műalkotásai, osztályfényképek, családi fényképek, a város épületeiről, utcáiról készült képek, régi képeslapok, térképek és még nagyon sok minden más. Elkezdtük feldolgozni a helyi városvezetés által készített dokumentumokat, érdekes témájú jegyzőkönyveket is.
Számtalan levéltárban töltött óra eredménye a jelenleg feltöltött anyag.

TbMA: Mik a tervei a jövőre nézve?B.Zs.: Rengeteg ötlet van a fejemben, legalább három évre előre tudom, milyen témát szeretnék még kutatni. De szeretném kiemelni, hogy mindez egy lelkes csapat munkájának eredménye.

Több, a város helytörténeti értékeit kutató emberrel dolgozunk együtt, hogy minél több érdekességet felkutassunk és dokumentáljunk, megőrizzünk az eljövendő generációk számára. 

 

 

Megjegyzések